Flow maakt taal leren een stuk makkelijker
Over stress is al veel gezegd en geschreven. Zo weten we dat stress in sommige situaties productief kan zijn, bijvoorbeeld als er een tijger op je af stormt. Maar over het algemeen vermijden we het liefst iedere stresstoestand, vooral als het op leren aankomt. Stress zorgt er namelijk voor dat je hersenen nieuwe informatie blokkeren en je dus niets leert.
We streven liever naar een toestand van flow. De term flow is afkomstig van de Hongaarse professor Mihaly Csikszentmihalyi. Het betekent niets anders dan: opgaan in een bezigheid die plaatsvindt in het nu. In een toestand van flow zijn je hersens ontvankelijk om nieuwe stof op te nemen en verbanden te leggen met alles wat je al weet.

Er zijn drie voorwaarden om flow in het leren te bereiken:
1. Er moet een match met je vaardigheden zijn
De moeilijkheidsgraad van wat je aan het leren bent, moet precies goed zijn wil je in een flow komen. Niet te moeilijk en niet te makkelijk dus. Het bereiken van een flow is onmogelijk als je een tekst leest of een filmpje bekijkt waarvan je de rode draad niet kunt volgen. Of als je de bekende rijtjes met Franse werkwoorden of Duitse naamvallen na vele jaren weer eens gaat bestuderen in een poging om de vreemde taal weer op te pakken. Je moet op een passend niveau worden uitgedaagd. Daarom is het zo belangrijk om een-op-een les te krijgen.
2. Je krijgt directe feedback
Om te voorkomen dat de twijfel bij je toeslaat of dat je iets als zinloos gaat zien, is directe feedback essentieel. Helemaal in je eentje een taal leren, is om die reden ontzettend moeilijk. Je hebt op zijn minst iemand nodig die begrijpend knikt als je iets zegt. Horen dat je op de goede weg bent, is enorm motiverend om verder te gaan met leren.
3. Je kunt je concentreren zonder afleiding
Tot slot kom je in een toestand van flow als je je nergens door laat afleiden en je volledig kunt concentreren.
Taal leren, best spannend
Bij Regina Coeli proberen we cursisten zo snel mogelijk in een flow te krijgen. We weten immers dat een cursist dan de beste resultaten boekt. Veel cursisten voelen spanning aan het begin van hun eerste lesdag. Er gaan gedachten door hun hoofd als: Gaat dit me wel lukken? Ik heb geen talenknobbel! Zullen de docenten niet te streng zijn? Dat is heel begrijpelijk, want het spreken van een vreemde taal kan heel stressvol zijn. Alleen al bij de gedachte aan het voeren van een gesprek in het Frans of het geven van een presentatie in het Engels kan het zweet je uitbreken. Gelukkig kunnen we de spanning altijd snel wegnemen.
Hoe brengen wij je in een flow?
Dingen die we bij Regina Coeli doen om flow te creëren en vast te houden:
- We stellen een training op maat samen. Alle lesstof en alle oefeningen zijn op het juiste niveau. Door de duidelijke doelen kun je effectief leren.
- Een taaltrainer geeft je direct feedback. Natuurlijk word je gecorrigeerd, maar je zult vooral ook horen hoe goed je al vooruit bent gegaan. We zorgen ervoor dat je zelfvertrouwen toeneemt.
- Onze locatie zorgt ervoor dat je je volledig kunt concentreren op het leren van de taal. Er heerst rust, een vast dagritme met lessen en pauzemomenten en er is weinig afleiding. Iedereen is bezig met het leren van een taal.
- Je wordt volledig verzorgd door onze vriendelijke mensen van de catering. Honger en dorst (stress!) zul je bij ons niet snel ervaren.
Flow in het klooster
De term flow is redelijk nieuw, maar de nonnen die aan de wieg stonden van ons taleninstituut voelden al aan dat leren het best gaat als mensen zich prettig voelen, niet afgeleid worden en precies dat leren wat ze nodig hebben in de praktijk en op het juiste niveau.
Lees meer over de Nonnen van Vught >
De flow behouden
Na een taaltraining is het belangrijk om de flow in het spreken van de taal vast te houden. Iedereen kent de situatie dat je Engels een stuk beter gaat als je weer eventjes Engels gesproken hebt. Hoe je die flow vasthoudt, daarover vertelt de taaltrainer je meer aan het eind van de training.
Bekijk onze taaltrainingen >
Deel deze pagina
Goede voornemens? Lees hoe je een taal leert!
