Het machismo van het Spaanse bedrijfsleven
De machocultuur van bedrijven in Spaanstalige landen is regelmatig onderwerp van gesprek tussen de taaltrainers Spaans en hun cursisten. Het machismo heeft diepe sporen getrokken in de cultuur van Spanje en Latijns-Amerikaanse landen. Voor iedereen die zakendoet in één van deze landen is het goed om daar rekening mee te houden.
Onder het team van de taaltrainers Spaans bevindt zich slechts één man, Jesús Renau Rodriguez de Bustamante, geboren en getogen in Barcelona. Met zijn ingetogen en afgewogen manier van spreken, zakelijke uiterlijk en respectvolle omgang met zijn vrouwelijke collega’s, is de macho in hem ver te zoeken. Toch kan hij er veel over vertellen.
Vrouwen hadden weinig te vertellen
“Het machismo is van oudsher diepgeworteld in de patriarchale Spaanstalige culturen. Onder het Franco regime dat tot 1975 de macht had in Spanje, hadden vrouwen weinig te vertellen en eigenden mannen zich als vanzelf bepaalde rechten toe. Nu is dat veel minder, afhankelijk van de grootte van een bedrijf en het soort bedrijf. Daarnaast verschilt het van generatie tot generatie. In een aantal landen in Zuid-Amerika leeft de machocultuur nog volop.”
Veel organisaties zijn sterk hiërarchisch ingericht
In het sociaal leven verliezen de machomannen terrein, maar een groot aantal Spaanse bedrijven heeft een machocultuur. “Veel organisaties zijn sterk hiërarchisch ingericht met een leider die macht afdwingt op basis van angst in plaats van respect. Je kunt je voorstellen dat dat veel gevolgen heeft voor de manier waarop collega’s met elkaar en met hun leidinggevende omgaan. Als je zelf uit een andere cultuur komt, moet je leren om de Spanjaarden te ‘lezen’. Ik merk dat dit vooral wennen is voor Nederlanders en Duitsers. Zij zijn gewend om direct te communiceren.”
Vier tips voor communicatie in een zakelijke Spaanstalige omgeving
Tips van Jesús voor mensen uit andere culturen om succesvol te communiceren met Spanjaarden in een zakelijke omgeving:
- Wees voorzichtig met taal. Spreek formeler dan je gewend bent en wees voorzichtig met directe vragen. Een directe vraag is al snel persoonlijk en dat kan bedreigend zijn.
- Ga behoedzaam om met het geven van bevelen (behalve als je de baas bent). Bevelen leiden tot apathie bij de ander doordat je hem zijn eigen verantwoordelijkheid afneemt. Hij gaat doen wat je hem gevraagd hebt, maar verliest zijn betrokkenheid.
- Neem de taal niet letterlijk. Non-verbale signalen zijn belangrijker dan verbale communicatie. Soms betekent ‘ja’ toch ‘nee’. De verschillen zijn soms subtiel: spreekt de ene collega de andere aan met ‘u’ en wordt er andersom getutoyeerd? Dan kunt u concluderen wie uiteindelijk de beslissing neemt.
- Wees niet te stellig in onderhandelingen. Als u zegt dat u iets absoluut niet wilt, dan stopt de onderhandeling per direct.
Afscheid van machocultuur
Natuurlijk geldt bovenstaande niet voor iedere organisatie. Er zijn ook heel platte organisaties. “Neem als voorbeeld een aantal bedrijven in Baskenland. Daar hadden mannen en vrouwen van oudsher heel verschillende rechten. Enkele bedrijven hebben hun structuur rigoureus veranderd in een coöperatie, met zeer lage werkloosheidscijfers tot gevolg. In die gemeenten is razendsnel afscheid genomen van de heersende machocultuur.”
Bent u geïnteresseerd in het volgen van een taaltraining Spaans?
De methode Regina Coeli zorgt ervoor dat u snel en effectief een vreemde taal leert spreken. Onze hooggekwalificeerde taaltrainers leren u de taalvaardigheden, woordenschat en grammatica die u nodig heeft in uw praktijksituatie, zodat u direct kunt communiceren in een vreemde taal. Wilt u meer informatie? Neem contact met ons op.