Terugblik op event Succesvoller zakendoen in Duitsland

29 januari 2019
door Regina Coeli
“Samenwerken met Duitsers vind ik zeer prettig. De Duitsers zijn heel gestructureerd en kunnen goed plannen. Daarin vullen ze de Nederlanders, die wat creatiever in elkaar zitten en gericht zijn op samenwerking, goed aan”, vertelde ondernemer Eduard Schaepman aan een zaal vol Nederlanders die hun kennis over het zakendoen met Duitsland wilden verdiepen. 

Schaepman – oprichter van Tribes Inspiring Workplaces - was de keynote spreker tijdens het event Succesvoller zakendoen in Duitsland, dat op 24 januari georganiseerd werd door evofenedex, DNHK en Language Institute Regina Coeli. De ruim 70 aanwezigen die gemiddeld vier jaar zakelijke ervaring in Duitsland hadden, lieten Schaepmans filmpjes over digital nomads begeleid door opzwepende muziek rustig over zich heen komen. Schaepman richt zich met zijn flexibele werkplekken op locaties met een internationaal zeer diverse bevolking zoals Frankfurt en Amsterdam.

Verschillende landen met een eigen cultuur

Het verhaal nam al snel een wending waarvoor de aanwezigen waren gekomen: wat zijn de specifieke ervaringen van Schaepman in Duitsland? “Het is een open deur, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om Duits te spreken. Jongeren spreken over het algemeen wel Engels, maar de oudere generaties niet. En let ook op regionale verschillen. Ik ben in verschillende steden geweest en vind het net verschillende landen met een eigen cultuur. Als je je een beetje kwetsbaar opstelt in Duitsland, krijg je snel veel voor elkaar. Ik heb het meest bereikt door me te interesseren in de ander.”

Telefonieren auf Deutsch

Na de presentatie van Schaepman volgden twee workshoprondes over uiteenlopende onderwerpen. In de eerste ronde gaven twee taaltrainers van Regina Coeli een workshop over zakelijk telefoneren in het Duits. De groep deelnemers moest flink aan de slag. Er werden telefoongesprekjes gevoerd, tussendoor gaven de taaltrainers tips en vertelden deelnemers over hun eigen ervaring. Er ontstonden levendige gesprekken waarin taaltrainer Eva Huisman orde hield door middel van tromgeroffel op gezette tijden.

Strategische marktbewerking in Duitsland

Tegelijkertijd vond in het restaurant van Regina Coeli de workshop strategische marktbewerking plaats. Het duo bestaande uit Michel Disselhorst van evofenedex en Menno de Boer van Business Boost International presenteerde een helder plan van aanpak om een goede strategie in Duitsland te kunnen uitstippelen. De deelnemers deelden hun ervaringen en op die manier werd het een geanimeerde interactieve bijeenkomst met bijdragen vanuit de sprekers en de zaal.
 

Praktische workshops boordevol tips

De tweede workshopronde bestond uit een tweetal praktische korte workshops boordevol tips. De eerste was gericht op het verbeteren van de relatie met een Duitse zakenpartner. Hierin werden onder andere de verschillen tussen een agent en een distributeur toegelicht. De andere workshop ging over juridische aspecten rondom bijvoorbeeld contracten en het aannemen van personeel in Duitsland.
 
Het inhoudelijke deel van de middag werd afgesloten met een paneldiscussie. Het panel bestond uit vier ervaringsdeskundigen, die door de diversiteit aan disciplines zorgden voor een brede en levendige discussie. Onder het genot van een hapje en een drankje werd er nog een hele tijd nagepraat in de bar van Regina Coeli.
 

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Bent u geïnteresseerd in taal en carrière? Meldt u zich dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en u ontvangt maandelijks onze laatste blogberichten in uw mailbox.