Tien tips voor deelname aan een Duitse beurs

31 oktober 2018
door Regina Coeli

Beurzen zijn een belangrijk onderdeel van het zakendoen in Duitsland. Iedere grote stad heeft wel een Messe en dat gebouw wordt goed gebruikt voor allerlei specialistische beurzen. Als u als Nederlandse ondernemer zaken doet in Duitsland, is de kans groot dat u er wel eens over hebt gedacht om deel te nemen aan een Duitse beurs. We geven tien tips voor deelname aan een Duitse beurs.

1. Bekijk goed op welke beurs u uw doelgroep kunt ontmoeten

Er zijn enorm veel beurzen in Duitland. Denk aan de grote beurzen als de Cebit, de Hannover Messe en Medica, maar ook veel kleinere beurzen gericht op een specifieke doelgroep. Voordat u een beurs kiest, is het van belang om uit te zoeken waar uw doelgroep aanwezig is. Een grotere beurs is niet altijd beter, als u voor veel bezoekers niet relevant zult zijn.

2. Bedenk welke inhoudelijke bijdrage u kunt leveren

Echt opvallen doet u door een inhoudelijke bijdrage te leveren met bijvoorbeeld een lezing. Verwijs tijdens u lezing voor meer informatie door naar de medewerkers in uw stand.

3. Sluit u aan bij een bestaand initiatief

Op een aantal Duitse beurzen is een Holland Paviljoen waarin meerdere Nederlandse bedrijven zich presenteren. Dat krijgt meestal veel aandacht. De grote beurzen worden soms bezocht door bewindspersonen en zijn daardoor verzekerd van media-aandacht.

4. Blijf formeel

De Duitse manier van zakendoen is formeel, ook op een beurs. Houd dan ook niet alleen de zakelijke kledingregels in acht, maar begroet de bezoekers van uw stand ook op een formele wijze en blijf hoffelijk.

5. Laat zien dat u de Duitse markt serieus neemt

Met aanwezig zijn op een Duitse beurs en vervolgens geen communicatiemiddelen in het Duits aanbieden, geeft u het signaal dat u de Duitse markt misschien toch niet zo belangrijk vindt. Zorg ten minste voor een Duitse website en een Duitse brochure. Laat zien dat u goed voorbereid bent.

6. Bereid uw verhaal goed voor

U hebt maar een kans op een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat u op ieder moment een pitch kunt doen in het Duits. Vertel in anderhalve minuut waar uw onderneming voor staat en wat u kunt bieden.

7. Overtuig op basis van inhoud

Een Duitser zal u beoordelen op basis van uw vakkennis. Wees concreet en gedetailleerd. Stem er uw standmanning op af. Zij moeten gedetailleerde (en technische) informatie in het Duits kunnen verstrekken.

8. Toon interesse in uw gesprekspartner

Vertel niet alleen over uzelf. Als u de interesse hebt gewekt, schakel dan over naar de ander. Stel vragen en wees oprecht geïnteresseerd. Dit zal u helpen om uw verhaal later beter te kunnen toespitsen op de situatie van uw gesprekspartner.

9. Organiseer de follow-up

Al uw moeite op de beurs kunt u in een keer teniet doen door geen follow-up te geven aan uw nieuwe contacten in Duitsland. Beantwoord iedere vraag gedetailleerd en zorg ervoor dat u iedere e-mail die u verzendt, formeel insteekt met een aanhef, inleiding, een antwoord op een vraag en een afsluiting.

10. Spreek Duits

Onze belangrijkste tip is om ervoor te zorgen dat u Duits spreekt met potentiële Duitse klanten. Daarmee geeft u aan dat u de klant en de Duitse markt serieus neemt.

 

Whitepaper Gespräche auf einer deutschen Messe

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het voorbereiden van uw verhaal in het Duits? Download dan het whitepaper over deelnemen aan Duitse beurzen.

Heeft u behoefte aan meer ondersteuning bij het leren beheersen van de Duitse taal, neemt u dan vrijblijvend eens contact met ons op. Met een taaltrainer Duits kunt u bespreken wat voor u de beste manier is om uw Duits op een hoger niveau te brengen.

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Bent u geïnteresseerd in taal en carrière? Meldt u zich dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en u ontvangt maandelijks onze laatste blogberichten in uw mailbox.