Succesvol samenwerken met Canadezen

door Regina Coeli

Canada is het op een na grootste land ter wereld en toch weten we in Europa weinig van de Canadese cultuur. Je zult misschien denken dat die vergelijkbaar is met de Verenigde Staten. Think again! Canada valt onder de Britse Queen Elizabeth, is hiërarchisch en redelijk conservatief en zo uitgestrekt dat goede logistiek hier een waar kunststukje is.

De overheersende culturele aspecten hebben veel invloed op de manier van communiceren. Daarover spreken we met taaltrainer Sabine Heijmans. Zij is geboren en getogen in Canada en weet als geen ander waar je op moet letten als je contact hebt of wilt leggen in Canada.

Maar eerst wat bijzondere feiten over het land:

  • De staat Canada bestaat officieel sinds 1867. Ondanks de enorme proporties van het land, wonen er slechts 38 miljoen inwoners. Bijna allemaal op minder dan 200 kilometer van de grens met de Verenigde Staten.
  • Het land valt onder de Britse monarchie. Op de Canadese dollars vind je dan ook een beeltenis van Queen Elizabeth. De Governar-General is de vertegenwoordiger van de Britse koningin en Head of State in Canada.
  • Canada is een echt immigratieland. Je vindt er bevolkingsgroepen van over de hele wereld.
  • In het land en in bedrijven is een duidelijke hiërarchie aanwezig. Ook in veel vergaderingen is er een bepaald decorum en wordt ‘the parliamentary procedure’ gevolgd.
  • Ondernemen in Canada gaat gepaard met veel papierwerk. In de ene provincie zijn de regels vaak heel anders dan in de andere provincie. Het is daarom voor Canadezen vaak makkelijker om zaken te doen met de Amerikanen dan met bedrijven in een andere Canadese provincie.
  • In Canada wordt enorm veel ‘sorry’ gezegd. Je hoeft er niet van op te kijken als degene op wiens tenen je net hebt getrapt, uitgebreid zijn excuses aanbiedt voor het feit dat zijn tenen in de weg stonden. Er is zelfs zoiets als een ‘Apology-Act’. Daarin staat dat je altijd je excuses kunt aanbieden. Excuses betekenen niet dat je de schuld of verantwoordelijkheid op je neemt.


Vijf essentiële tips voor communicatie in Canada

Beleefdheid en respect voor de ander zijn sterk verankerde waarden in de manier van communiceren van de Canadezen. Samenwerken en zakendoen in Canada gaan makkelijker als jij je daarop aanpast. Sabine geeft ons vijf essentiële tips voor communicatie in Canada.

Tip 1: Don’t push your idea!

“De grootste fout die je kunt maken, is denken dat de Canadese cultuur hetzelfde is als die van de Verenigde Staten. Er zijn overeenkomsten maar ook belangrijke verschillen. Kom bij ons niet binnen met een sterke mening of een idee dat er koste wat kost moet komen. Bij Canadezen kom je veel verder door een gesprek te voeren en de mogelijkheden te bespreken. Samen kom je tot iets beters.”

Tip 2: Gebruik open taal

"Je zou met Canadezen nooit moeten spreken over mogelijkheden of toekomstige plannen zonder ‘would’, ‘should’ of ‘could’. In het Nederlands worden de werkwoorden zullen en zouden steeds minder vaak gebruikt. In Canada kun je echt niet zonder. Als je in Canada zegt ‘We can do this’, dan betekent dat dat je het nu direct gaat doen en dat er niet meer gesproken hoeft te worden over andere mogelijkheden. Beter is dan ‘We could do this’.”

Tip 3: Kom altijd te vroeg

“Ruim van tevoren aanwezig zijn bij een vergadering of een online meeting, is een teken van respect. Ik ben zelf altijd zeker tien minuten te vroeg. Als je net op tijd binnenkomt of zelfs te laat bent, geef je het signaal af dat je niet meer tijd dan nodig wil besteden aan de afspraak. Iets eerder aanwezig zijn, geeft je ook de kans om een informeel gesprek te voeren en elkaar beter te leren kennen.”

Tip 4: Neem een vriendelijk verzoek altijd serieus

“Als een Canadees je vraagt of je iets zou kunnen doen, dan klinkt dat misschien vrijblijvend maar is het meestal een serieus verzoek. Een Canadees zal je er maximaal een keer aan herinneren voor hij of zij het vertrouwen verliest.”

Tip 5: Blijf consequent in taal

“Canada is een tweetalig land. De officiële communicatie maar ook de hele retailsector is zowel Engels- als Franstalig. Met het Engels is iets bijzonders aan de hand. In Canada wordt Brits Engels gesproken, maar zijn er wel invloeden vanuit het Amerikaans Engels.

In de schrijftaal zie je een mengelmoes van Amerikaans en Brits Engels. Ook al gebruiken de Canadezen zelf de Britse en Amerikaanse spelling door elkaar, als non-native kun je beter een van beide consequent gebruiken.”

Hoe open is jouw Engels?

Ga je samenwerken met een Canadees bedrijf, dan kan het handig zijn om even te oefenen met het gebruik van open taal in het Engels. Op die manier voorkom je dat je met al je goede bedoelingen toch de directe Hollander uithangt. Onze taaltrainers van de Engelse sectie coachen jou daar graag in.

Vraag een training Engels aan >

Ben je geïnteresseerd in taal en carrière?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en ontvang maandelijks onze laatste blogberichten in je mailbox.