Een Duitse beurs doe je er niet zomaar even bij

17 september 2019
door Regina Coeli
, Duits

In Duitsland vinden jaarlijks veel grote beurzen plaats voor de meest uitlopende branches en vakgebieden. Door de enorme potentie van het zakendoen in Duitsland lijken deze beurzen aantrekkelijk voor Nederlandse bedrijven. Of beursdeelname daadwerkelijk interessant is, hangt onder andere af van de keuze van de juiste beurs, een gedegen aanpak en of je als organisatie goed voorbereid bent op het bedienen van Duitse klanten.

“Met alleen een stand op de beursvloer ben je er niet”, vertelt Peter van Harten. Hij is met Isah Business Software al enkele jaren actief op de Duitse markt. “Een beurs is vooral bedoeld om te netwerken. Je moet dus vooraf goed onderzoeken wie de beslissers zijn en naar welke beurs zij gaan. Daarnaast heb je een goed verhaal nodig dat je op een duidelijke manier kunt uitdragen.

Een Duitser gaat vaak voor de inhoud

Niet alle beurzen zijn voor ons interessant. Op een beurs proberen we ons onderscheidend vermogen voor het voetlicht te brengen. Dat kan niet alleen in een stand. We geven bijvoorbeeld een lezing met een klant waaruit blijkt hoe goed onze aanpak werkt. Een Duitser gaat nu eenmaal vaak voor de inhoud. Een beurs wordt steeds vaker gecombineerd met een congres waar het inhoudelijke verhaal een belangrijkere rol speelt. Hand in hand met deze trend gaat de ontwikkeling dat er meer beurzen komen voor specifieke doelgroepen. Je kunt je verhaal dus heel gericht vertellen. Dan is een beurs een heel goede plek om aanwezig te zijn.”

Tips voor zakendoen in Duitsland

Peter van Harten heeft met zijn organisatie zijn draai gevonden op de Duitse markt en heeft er inmiddels twee kantoren, in Hamburg en Karlsruhe. Voor ondernemers die zich gaan wagen op de Duitse markt heeft hij twee belangrijke tips.

1. Sluit aan bij een bestaand initiatief
“Om op te vallen op de beursvloer is het soms slim om krachten te bundelen. Misschien kan je bedrijf deel uitmaken van het Holland Paviljoen dat op veel grote Duitse beurzen aanwezig is. Zeker als er een bewindspersoon langskomt, heb je kans op aandacht van de pers. Het is vaak ook kostentechnisch veel interessanter.”

2. Spreek Duits
“Ik blijf me erover verbazen dat Nederlanders het belang van goed Duits spreken onderschatten. Door Duits te spreken geef je aan dat je echt serieus zaken wil doen. Ik hoor dat een deal soms om een onverklaarbare reden afketst. Achteraf blijkt dan bijvoorbeeld dat er toch te weinig vertrouwen is en de klant je als een ‘te Nederlands’ bedrijf ziet. Duits spreken is echt de sleutel.”

Duitsers vragen om een ander verhaal

Het spreken van de taal van de Duitsers gaat verder dan het spreken van Duits. In de Duitse zakelijke cultuur wordt veel waarde gehecht aan feiten, resultaten en gedegen informatie. Om succesvol te kunnen communiceren met Duitsers zul je je verhaal anders moeten vertellen dan aan een Nederlandse ondernemer. Specialist op dat gebied is Language Institute Regina Coeli, de befaamde Nonnen van Vught.

“Duitsers maken graag weloverwogen keuzes en gaan voor zekerheid. Het is dan ook ontzettend belangrijk om duidelijk te maken dat jij een specialist op je vakgebied en een betrouwbare zakenpartner bent. Dat doe je enerzijds door te overtuigen met je vakkennis en door het geven van duidelijke, concrete en gedetailleerde informatie.  Anderzijds wek je een betrouwbare indruk door de manier waarop je communiceert. Kom je niet zelfverzekerd over als je Duits spreekt, dan lijk je minder competent”, vertelt Eva Huisman, een van de taaltrainers Duits bij Regina Coeli. 

Wek 100% vertrouwen

“Het is niet nodig om volledig foutloos Duits te spreken, maar je moet niet de indruk wekken dat je Duitsland er even bij doet. Een Duitser wil 100% vertrouwen hebben dat je een betrouwbare partner bent en ook je Duitse klanten serieus neemt. Zorg er dan ook zeker voor dat je een Duitse website en een Duitse brochure hebt en dat je een goede follow-up mail in het Duits kunt versturen. Als je offerte bijvoorbeeld niet in het Duits is, dan zal een Duitser zich afvragen hoe het vervolg van het contact zal gaan verlopen.”

Peter van Harten heeft het spreken van de Duitse taal tot prioriteit gemaakt. “Ik ben twaalf ochtenden bij Regina Coeli geweest om mijn Duits bij te spijkeren. Ik sprak al redelijk goed Duits, maar ik vond dat dat voor zakelijke gesprekken nog beter moest. Om me echt comfortabel te voelen, wilde ik een bepaald level hebben. Iedere les nam ik voorbeelden mee waarover ik met de taaltrainers in gesprek ging. Daardoor heb ik in een korte tijd enorm veel geleerd.”

Whitepaper deelname aan Duitse beurzen

Kunt u het wel gebruiken om uw Duits bij te spijkeren voor u een Duitse beurs bezoekt? Download dan het gratis whitepaper met allerlei taaltips voor als je gaat deelnemen aan Duitse beurzen. 
Download het whitepaper >

Pakt u het liever direct grondig aan, volg dan een taaltraining Duits bij Regina Coeli. Van een team van native speakers leert u communiceren in het Duits. Door de individuele aanpak is het mogelijk dat u veel rollenspellen oefent met de taaltrainers en zo heel efficient oefent met uw dagelijkse praktijk.

 


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Bent u geïnteresseerd in taal en carrière? Meldt u zich dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en u ontvangt maandelijks onze laatste blogberichten in uw mailbox.