Communicatietips voor zakendoen in de Verenigde Staten

door Regina Coeli

West-Europa en Amerika lijken qua cultuur ogenschijnlijk veel op elkaar. Er zijn echter verschillen die ervoor kunnen zorgen dat de samenwerking met een Amerikaan toch niet makkelijk verloopt. We geven je tien communicatietips voor als je zakendoet met Amerikanen of van plan bent om dat te gaan doen.

Tip 1: Laat bescheidenheid achterwege

In Amerika tellen resultaten. Zowel bij het zakendoen als bij een sollicitatie, is het belangrijk om jezelf en je prestaties te verkopen. Met bescheidenheid krijg je geen nieuwe opdracht of een baan. Amerika heeft een individualistische cultuur, waarin helden worden vereerd. Denk bijvoorbeeld aan de cult status van Steve Jobs en Mark Zuckerberg. Vergelijk dit met een collectieve cultuur zoals Japan. De CEO neemt daar een meer bescheiden rol in. 

In Amerika worden generalisten doorgaans meer gewaardeerd dan specialisten. Wees dus niet verbaasd als je financiële gesprekspartner Middeleeuwse Engelse literatuur gestudeerd heeft maar nu een IT bedrijf leidt. In de Verenigde Staten tellen resultaten en ervaring; achtergrond, leeftijd en connecties zijn minder van belang.

Tip 2: Leg de nadruk op de korte termijn

De VS is een korte termijn georiënteerde cultuur in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland of China. Dat betekent dat de resultaten van dit jaar belangrijker zijn dan die van over tien jaar. Korte termijn strategieën leggen meer gewicht in de schaal dan overwegingen voor de langere termijn.

Tip 3: Direct maar diplomatiek

Over het algemeen zijn Amerikanen directer dan de Britten, maar minder direct dan Nederlanders. Dit kan verklaard worden door het spreekwoord ‘Time is Money’. Kom snel to-the-point, maar als het gaat om het geven van feedback, verpak je boodschap dan diplomatiek.

Tip 4: Ga in gesprek met de juiste persoon

In landen waar gestreefd wordt naar consensus, zoals in Nederland, waarderen managers de mening van hun medewerkers. Er wordt verwacht dat iedereen zijn mening kan geven en dat er naar geluisterd wordt. In Amerika kan iedereen een mening ventileren, maar uiteindelijk neemt de baas de beslissing. Dus als je een gesprek hebt met een Amerikaanse manager, dan hoef je niet verbaasd te zijn als hij een beslissing neemt zonder de rest van het team om een mening te vragen.

Tip 5: Laat geen onaangekondigde stiltes vallen

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Scandinavische en Japanse cultuur, is stilte voor een Amerikaan allesbehalve comfortabel. Blijf dus praten of laat je Amerikaanse gesprekspartner weten dat je even nadenkt over wat hij gezegd heeft. Anders denkt hij misschien dat je hem niet begrepen hebt of dat je het niet met hem eens bent.

Tip 6: Toon flexibiliteit

In Amerika is het prima als iets niet helemaal vast staat. De agenda voor een vergadering is een startpunt voor discussie en hoeft niet strikt gevolgd te worden. Flexibiliteit en het aanpassen aan constante verandering worden gewaardeerd in de Verenigde Staten. 

Tip 7: Stipt en betrouwbaar op ieder moment van de dag

De werkdagen in Amerika duren doorgaans langer dan in Europa. Een ontbijtsessie om zeven uur is net zo gewoon als een zakendiner om acht uur ´s avonds. Amerikanen hebben ook minder vakantiedagen dan Europeanen. Respecteer ieders tijd en zorg dat je stipt bent - op welk tijdstip van de dag je ook wordt verwacht - en dat je je afspraken nakomt.

Tip 8: How are you?

Als een Amerikaan je vraagt “How are you?”, antwoord dan met een eenvoudig: “Fine thank you. And you?”, zelfs als je je verschrikkelijk voelt. “How are you?” is voor een Amerikaan een simpele begroeting.

Tip 9: Blijf bewust van taalverschillen

Ook al spreek je goed Engels, wellicht bedoelt een Amerikaan met een woord net iets anders dan jij denkt. Om verwarring te voorkomen, kun je de afspraken in je eigen woorden samenvatten en vervolgens vragen of je het goed begrepen hebt. Speciale aandacht verdient het verschil tussen Brits en Amerikaans Engels. Bij sommige woorden verschilt alleen de schrijfwijze, voor andere woorden hebben de Amerikanen een alternatief. Ze begrijpen het Brits Engels doorgaans wel. 

Tip 10: Dankbaarheid en complimenten werken

Amerikanen geven over het algemeen meer complimenten dan Nederlanders. Ook zijn ze scheutiger met 'Thank you' en 'Please'. Pas je aan en imiteer ze om te voorkomen dat je wordt gezien als een botte Nederlander.

Zakendoen in de VS bij Wereldveroveraars

Amerikanen zijn net als Nederlanders van de ondernemende soort. Daarin vinden we elkaar, maar er zijn genoeg culturele aspecten om rekening mee te houden. Daarover gaat het onder andere in de uitzending van BNR Wereldveroveraars met als gast Barry van Doornewaard van Freshbed.

Beluister de aflevering >

Zakendoen in de VS bij Wereldveroveraars

Een taaltraining Engels volgen?

Wil je uitgebreider kennismaken met de typisch Amerikaanse zakencultuur en je voorbereiden op de communicatie met Amerikaanse gesprekspartners of collega’s? Ook daarvoor volg je een taaltraining Engels bij Regina Coeli. Een deel van onze taaltrainers is geboren en getogen in de Verenigde Staten en kunnen jou alles leren wat je nodig hebt op het gebied van taal en cultuur. 

Meer informatie over een taaltraining Engels >

Ben je geïnteresseerd in taal en carrière?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en ontvang maandelijks onze laatste blogberichten in je mailbox.