Ondernemend met taal

20 november 2020
door Regina Coeli

Tijdens de Dag van de Ondernemer zet taleninstituut Regina Coeli drie organisaties in het zonnetje die het afgelopen jaar het meest ondernemend waren met taal. Dat zijn Huijbregts, Vedder & Vedder en Interfood. Zij weten dat taal een sleutel kan zijn om succesvol internationaal te ondernemen. Dat doen ze alle drie op een heel eigen wijze.

Huijbregts: Cruciale kennis overbrengen in het Spaans

Het Helmondse Huijbregts is een dienstverlener rondom het mengen van poeders voor de levensmiddelenindustrie. In het Spaanse Massanes wordt op dit moment een tweede Huijbregts fabriek ingericht. Het is de bedoeling dat de Spaanse collega’s straks op precies dezelfde manier werken als de medewerkers in Helmond. Ze hebben niet voor niets een unieke methode.

Bijschrift: Willem Huijbregts neemt bloemen in ontvangst

“We gaan regelmatig met een aantal mensen naar Spanje om daar allerlei dingen te regelen. En meerdere Spaanse collega’s lopen een paar maanden mee in Helmond om het vak te leren”, vertelt Nicole Swinkels van de Huijbregts Groep. “Nederlandse collega’s die in Spanje een rol krijgen, zowel leidinggevenden als op de werkvloer, hebben Spaans geleerd. Zo kunnen zij hun kennis goed overbrengen. Wij vinden het belangrijk dat mensen zich verstaanbaar kunnen maken. Ook als medewerkers het Nederlands nog niet goed onder de knie hebben, dan zorgen wij ervoor dat ze het leren.”

Vedder & Vedder: Een buitenlandse doorbraak met beter Engels

Met hun gepersonaliseerde sieraden kregen de zussen Anne en Esther Vedder razendsnel bekendheid in Nederland. Nadat ze lang sieraden verkochten vanuit hun atelier, openen ze zaterdag 21 november hun eerste store in Amsterdam. En ook in het buitenland trekt de tweeling de aandacht. Helemaal na de lancering van een nieuwe lijn sieraden met Sylvie Meis in Duitsland.

Wat de zussen nog ontbrak om echt internationaal door te breken, was taal. Engels om precies te zijn. “Ik voelde me vaak onzeker als zakelijke afspraken in het Engels waren. Dan zei ik niet alles wat ik wilde. Door beter Engels te leren, heb ik een gevoel van vrijheid gekregen”, vertelt Anne Vedder.

Inmiddels komt een kwart van de omzet uit Duitsland. “Duits leren staat hoog op mijn prioriteitenlijstje. In ons geval was het handig om ons eerst te richten op Engels, zodat we de internationale pers te woord kunnen staan. Bij Regina Coeli hebben we niet alleen goed Engels geleerd, maar ook hoe we zo natuurlijk mogelijk kunnen reageren op vragen.” Dat komt de zussen zeker nog van pas, want ze denken groot. “Een doorbraak in Amerika met een eigen store in New York. Dat zou echt heel gaaf zijn.”

Interfood: Klanten en leveranciers benaderen in hun eigen taal

De Brabantse zuivelhandelaar Interfood groeide uit van een lokaal handelsbedrijf tot een mondiale speler met kantoren in 14 verschillende landen. Hun keuze om leveranciers en klanten zoveel mogelijk in hun eigen taal te benaderen, is één van hun succesfactoren.

Bijschrift: Maarten Andries, global HR director Interfood

“Wij zijn ervan overtuigd dat je klanten in hun eigen taal moet aanspreken. Zo kun je het best een relatie opbouwen. Maar ook onderlinge communicatie tussen onze wereldwijde kantoren krijgt een boost in efficiëntie. Het bevordert samenwerking en verbetert de wereldwijde teamspirit”, vertelt Marjolein van Breugel. Zij heeft als HR-adviseur, samen met het global HR-team en de hiring managers, de uitdaging om de juiste mensen te vinden voor Interfood die ook nog eens meerdere talen spreken. In de Nederlandse vestiging in Bladel werkt dan ook een veeltalige groep medewerkers.

Dag van de Ondernemer

20 november is de Dag van de Ondernemer, een initiatief van MKB-Nederland. Op deze dag bedanken we ondernemers voor hun lef en doorzettingsvermogen en vieren we het ondernemerschap.

“Een groot deel van onze klanten komt uit het MKB”, vertelt Erica Goedegebuure van Regina Coeli. “Ondernemers zijn er niet bang voor om de grens over te gaan en weten dat je daarvoor je talen moet spreken. Ook in coronatijd draaien veel MKB-bedrijven op volle toeren door. Wij doen graag mee met het initiatief van MKB Nederland en zetten drie bedrijven in het zonnetje die het afgelopen jaar heel bewust bezig waren met het ontwikkelen van taalvaardigheid in hun organisatie. Met resultaat!”

Blijf op de hoogte

Ben je geïnteresseerd in taal en carrière? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en ontvang maandelijks onze laatste blogberichten in je mailbox.