De kracht van virtual reality bij het leren van een taal

door Regina Coeli

Lesgeven in het Engels is al lang geen unicum meer voor docenten aan Nederlandse hogescholen en universiteiten. “De studenten spreken allemaal goed Engels. Vaak beter dan ik”, vertelt Katinka Pani-Harreman. Zij geeft les aan de academie voor facility management van Zuyd Hogeschool en doet onderzoek op het gebied van vital communities. Om beter thuis te raken in het Engels, volgde ze een taaltraining bij Regina Coeli. Daar ontdekte ze onder andere de kracht van virtual reality.

Je gaf al colleges in het Engels. Waarom was een training Engels nodig?
“Als ik een college moest geven, was ik een dag van tevoren al zenuwachtig. Ik ging het college zó goed voorbereiden dat ik erin gevangen zat. Ik kon niet ontspannen spreken zoals ik in het Nederlands wel doe. Een-op-een heb ik er geen moeite mee om Engels te spreken en ik schrijf natuurlijk ook veel in het Engels, maar het verzorgen van een college of presentatie in het Engels vond ik echt moeilijk.”

Tijdens je training heb je virtual reality gebruikt. Hoe ging dat?
“In virtual reality stond ik in een ruimte met studenten. Daar vertelde ik mijn verhaal alsof ik in een echte collegezaal stond. Net als in het echt begonnen de aanwezigen te geeuwen of keken ze op hun telefoon. Het voelde heel echt, terwijl ik eigenlijk tegen een muur stond te praten. De taaltrainer corrigeerde me soms tijdens mijn presentatie. En daarna hebben we het uitgebreid besproken.”

Hoe werkte dat voor jou?
“Ik vond het ten eerste een heel leuke ervaring. Maar het belangrijkste is dat ik kon oefenen in een veilige praktijksituatie. Ik voelde me volledig op mijn gemak. Het is een heel nuttige methode voor mensen die beter willen presenteren. Je stapt de drempel om te spreken makkelijk over.”

Hoe zag de rest van je training bij Regina Coeli eruit?
“Mijn training duurde vijf dagen. Ik had les van twee taaltrainers die ieder een deel van de training op zich namen en heel goed met elkaar afstemden. Tijdens de training merkte ik je pas echt waarom het intakegesprek zo belangrijk is. Tijdens dat gesprek stelde de taaltrainer precies vast waar mijn behoefte lag. Zo kon ik specifiek werken aan de situaties die ik in de praktijk tegenkom.”

Merk je het resultaat van je training in de praktijk?
“Jazeker! Nu bereid ik me alleen nog maar inhoudelijk voor op een college. Dat scheelt veel tijd en ik voel me vrijer tijdens het college.

Ik vraag ook aan studenten of ze mijn Engels beter vinden. De Nederlandse studenten zijn positief. De internationale studenten schrikken vooral van zo’n directe vraag.”

Heb je het tijdens je training ook gehad over de Nederlandse directheid?
“In de middaglessen ging het ook over cultuurverschillen. Daar heb ik natuurlijk veel mee te maken met al die internationale studenten. Ik heb geleerd dat ik bij sommige studenten misschien wat voorzichtiger moet zijn bij het geven van directe feedback.”

Wat denk je, gaan we in de toekomst meer gebruikmaken van VR in het onderwijs?
“VR heeft zeker een toegevoegde waarde. Deels vanwege de funfactor maar ook omdat het leren heel laagdrempelig maakt. Het zou mooi zijn als dat meer wordt toegepast in het onderwijs.”

Goede voornemens? Lees hoe je een taal leert!

Het taleninstituut, gevestigd op het terrein van het voormalig klooster.
Ben je geïnteresseerd in taal en carrière?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Regina Coeli en ontvang maandelijks onze laatste blogberichten in je mailbox.